torsdag, februari 04, 2010

Mellanmålsdags

På eftermiddagarna vill jag ha ett mellanmål. Det ska inte vara för mycket, men lagom nog för att hålla mig mätt tills middagen. I nuläget äter jag två rostade mackor, men det börjar bli tråkigt. Jag har misslyckats med att hitta de mellanmålsbaren jag ville ha, och de andra märkena som finns innehåller socker, choklad och andra ingredienser som jag inte tycker hör hemma där, speciellt om det är märken för folk som vill gå ner i vikt.

När jag kom hem från Burlövs center så surfade jag runt lite på olika sidor och hittade ett recept på mellanmålsbars som jag vill prova. Sagt och gjort, jag gick ner till coop och köpte de tre ingredienser som saknades. Receptet är:

  • 2 dl havregryn
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl pumpafrön
  • 1 dl hasselnötter
  • 2 dl russin
  • 0,5 dl linfrön (jag valde krossade linfrön)
  • 0,5 dl ananasjuice (jag valde Paulúns blåbär/acai-juice)
  • 2 msk honung
  • 4 st äggvitor
  • 100 g choklad (valfritt, jag tog 1 1/2 msk kakao)(vill man ha chokladen, så ska den smältas, hällas över baren efter natten i kylskåpet och innan du skär dem i portionsbitar)

  • 1. Hacka hasselnötterna (jag malde dem). Blanda de torra ingredienserna. Häll över juicen och honungen. Dela äggen och vispa vitan så att den är helt sönderslagen.
  • 2. Blanda i äggvitan och rör till smet.
  • 3. Tryck ut smeten i en eller två teflonbehandlade brödformar med hjälp av slickepott. Grädda mitt i ugnen på 125°C i 17 minuter.
  • 4. Låt kakan svalna ordentligt i kylen, gärna över natten och skär dem sedan i lagom stora portionsbitar. Slå in dem en och en i plastfolie. (Recept från: Tasteline.com)

Jag är just nu i början av punkt fyra. Min gräddade smet är i kylen och där ska den vara tills imorgon bitti. Istället bjuder jag på en bild av hur det ser ut nu.


Annars är allt bra. Solen skiner, födelsdagspresent inköpt och ikväll är det dags för simning. För min del blir det armträning och jag ser fram emot att få träna igen. Vi hörs.

Bæjó!

2 kommentarer:

Nanna sa...

Skulle du kunna göra mig en tjänst? Väg EN mellanmålsbar sedan, så kan jag räkna ut hur många ProPoints det är i den. Tack för receptet! Är lite orolig över russinen, dock. Det kan bli för sött. Kan man utesluta dem, tror du?

Stína sa...

Absolut, eller byt ut dem mot ngt annat? Blåbär? :) Hör av mig när jag gjort vid dem.