söndag, december 05, 2004

margit sandemo...

otroligt bra författare! har varit fast i hennes böcker sedan högstadiet. en vacker dag (tja, det minns jag ju inte - om jag ska va helt ärlig), satt jag bredvid min kompis, amelie, på bussein till skolan (när jag gick i sjuan eller åttan). hon satt o läste nåt som såg spännande ut o jag läste med, över hennes arm. det var boken som hette "stad i skräck", o handlar om rickard lind av isfolket o när pest kommer till en stad. jag fastnade (trots min åksjuka) o köpte nästan genast bok 1 på bokhandeln... den var så otroligt bra att jag inom det närmsta året ägde hela serien - 47 (!!!) böcker... sen fortsatte det bara, men "häxmästaren", "sagan om ljusets rike", "de svarta riddarna", o "blåljus" (den senaste serien) o en hel drös fristående... satt idag o räknade mina böcker... från år 1997-1998 tills år 2004 (as we´re speaking) har jag samlat på mig 143 (!!!) böcker, alla skrivna av margit sandemo. detta borde säga mycket om hennes förträfflighet, om hennes berättande som griper tag om en från första sidan tills boken e slut, tre-fyra timmar senare. :)
favoritkaraktär i "sagan om isfolket"? hm... svårt... saga, heike, villemo o sol e fyra starka kandidater... men, de e alla så bra! favoritbok då? jo... två stycken no. 29 - "lucifers kärlek" o no. 31 - "demonernas fjäll" (där alla träffas inför slutkampen)...

så... vad har jag mer gjort idag, förutom filosoferat över detta? hm...vi sov till tolv, har städat min lägenhet lite, har gjort rent i kattens låda, håller på att tvätta, har ringt en massa samtal... hm... slappat... sitter nere hos gummi nu o det e snart mat. gummi steker hamburgare, o vi har pommes i ugnen... det ska bli så himla gott!
sen (vid åtta) kommer jóna hem till mitt, då ska vi (jag, jóna o gummi) dricka glögg o äta lite pepparkaka... ännu en vecka har gått... tja... what´s more to say?

bæjó!

Inga kommentarer: