lördag, januari 02, 2010

En försenad hälsning...



Hemma igen från Ísland till en tom kyl, en äcklig mjölkrest och två fulla resväskor som ska packas upp. Orka, eller inte orka? Just nu lutar det mot det senare, men man får se vad som händer senare ikväll. Det som ska i kylen är i alla fall uppackat. Är lite sugen på en bit harðfiskur som vi fick från Gummis bror, Tóni. Mums.

Nyår var underbart. Vi var i Akranes hos Gummis bror och hans familj och dit kom även Gummis syster Linda med sin familj. Gummis svägerska, Erna, hade lagat till en kalasmåltid med hummersoppa till förrätt, fårkött med tillbehör till huvudrätt och glass till efterrätt. Senare på kvällen kom snacks, konfekt och ost fram på soffbordet. Vid midnatt sprängdes det raketer till höger och vänster. Jag har nog aldrig sett så många raketer beräknat per person. Jag och Gummi spenderade drygt 400-500 kr på raketer till oss och Daníel. De andra hade spenderat avsevärt mycket mer.

Efter nyårsfesten sov vi över hos Gummis bror.
Givetvis steg jag upp så pass tidigt på förmiddagen så att jag fick se nyårskonserten från Wien. Det är en tradition jag inte missar. Vi körde hem senare på eftermiddagen, strax efter att Daníel blivit hämtad av sin mamma. Vi var alla mer eller mindre helt slutkörda. Hunden Hekla var helt utslagen och orkade inte så mycket mer under kvällen.

Det blev ett par timmars sömn innan det var uppstigning klockan fyra på morgonen för att checka in klockan fem. Tjugo över sju lyfte vi från Keflavík och exakt tre timmar senare landade vi på Kastrup. Vi passade på att slå rekord i snabbhet där: det tog inte mer än tjugo minuter att ta sig från flyget, ombord på tåget, via bagagebandet. Vi var hemma strax efter tolv och nu har vi hunnit slappna av. Har fått se "Victoria´s Secret Fashionshow" som jag missade under vår Íslandsvistelse och nu blir det mer tjej-tv i form av "Project Runway". Vi hörs.

Bæjó!

Ps. Bilder finns här. Ds.

Inga kommentarer: