söndag, januari 24, 2010

Test: Sockerfri månad

Jag skrev ju i förmiddags att jag hade planerat något jag skulle prova på: en sockerfri månad. Eller så sockerfri man kan få den i dagens samhälle med tillsatser i maten man köper.

Planen ser ut så här:

  • Inget godis på 30 dagar som prövotid - förlängs efter hand om jag känner att jag klarar av det. Någon gång i tonåren klarade jag mer än ett år utan godis, därför borde detta vara en walk in the park. ;-) (till godis räknar jag också: nötter/torkad frukt)
  • Skära ner på kolhydrater på kvällen och utöka efter hand.
  • Inga bakverk/kakor om det inte är kalas, på 30 dagar till att börja med. Det förlängs också efter hand om jag känner att det går bra.
Det jag tänker ska ersätta lördags- och söndagsgodiset är fruktsallader och/eller popcorn. Inspiration till detta beslut kommer från en träningsblogg jag läser varje dag, KarinTri. Hon har precis inlett månad tre utan godis och tycker att det känns bra. I högerspalten här ska jag försöka lägga till en bild och datum.

För att fira detta beslut så köpte jag hem mina två favoriter från godishyllan: Marabou mjölkchoklad med daim och Ahlgrens bilar (chokladen med apelsinkrokant är Gummis) och det åt jag nu i eftermiddags. Önska mig lycka till. Jag uppdaterar ofta om hur det går. Någon som antar utmaningen med mig? :)

Vi hörs.

Bæjó!

Inga kommentarer: