fredag, februari 06, 2009

Jesus Christ Superstar!

Eller varför inte "Jesus Christer Superstar" som jag råkade skriva på facebook av misstag, ett misstag som jag fnissar åt varenda gång jag tänker på det. Riktigt komiskt att man kan skriva fel utan att se vad man gör.

Har precis kommit hem efter en kväll på Malmö Opera, eller Stadsteatern/Storan/Malmö Musikteater som den också haft som namn. Jag får alltid tänka till en extra gång innan jag säger namnet, för mig heter den fortfarande "Storan".
(Bild: Malmö Opera och Musikteater - Ricky Tillblad)
I kväll var jag där med mamma, Ann-Margreth och Maria - en tjejkväll i halvnakna mäns sällskap (skådisarna givetvis, inte publiken). Och "Jesus Christ Superstar" var bra, den var riktigt bra! En översättning där man låtit det engelska originalet styra istället för några fåniga svenska "hjärta/smärta"-rim, en cast i kostymer med starka drag från filmen från 70-talet och med tillräckligt av discobollar för att fylla mitt discoälskade hjärta för året ut.

Ola Salo höll måttet, men jag måste säga att Patrik Martinsson (som Judas) var snäppet vassare, Herodes var tillräckligt gay för rollen och Pilatus röst så djup och stark att hela salongen vibrerade. Jag hade dock önskat en mörkare bas på Caiaphas, men man kan ju inte få allt ;-) Maria Magdalena (vet inte vilken av skådespelerskorna som gjorde henne i kväll) hade en mycket passande röst och gjorde en lysande insats.

Roligaste ögonblick? Kan inte bestämma mig riktigt... "King Herod´s song" är ju en given skrattsuccé och med en rolig översättning blev det komik i Marianne Mörck-klass. Nej, det får nog bli Herodes.

Ett litet "ps" ska jag lägga in om fru Pilatus, hon hade såna dära knähöga gladiatorsandaler som kommer att vara superhett i år. Ut och köp!
Summa sumarum: Wow! Har ni inte sett "Jesus Christ Superstar" - se den!!!

Annars? Har jobbat, som vanligt. Dagens inbox: 120 tulpanmail och 20 vykort.

Helgen? StepUp + SatsCore i morgon, våfflor i morgon, kalas på söndag. Vi hörs!

Bæjó.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte se nog av Malmöoperans uppsättning av JCS. Olas översättning av texten är väldigt bra och Patrik Martinsson som Judas är helt outstanding. Verkligen en lyckad rockopera.

/ Nilla
http://www.alliwantistheark.blogg.se

Stína sa...

Ja, jag håller med. Känns uppdaterad, men man har även tagit det bästa från tidigare uppsättningar. Marvelous! :D