söndag, augusti 05, 2007

Akureyri

Nu är vi så här... Akureyri, Ísland.

Flygresan gick bara bra. Gick upp halv tre, svensk nattid, och taxin hämtade oss en halvtimme senare. Pga skottdrama längs Amiralsgatan, fick taxin köra en alternativ väg till stationen, men det gjorde inget. Vi (och en hel del andra med resväskor) kom med tåget och var framme på Kastrup tjugo i fyra. Gäsp.

Check-in gjorde vi på en SAS-maskin och behövde sen bara lämna väskorna i en desk. Säkerhetskontrollen tog inte lång tid (varken kön eller kontrollen) och sen var det bara att vänta.
Flyget lämnade i tid och vi fick frukost ombord. Det var någon skum version på egg & ham som jag aldrig skulle fått för mig att göra hemma. Smaklöst. Men, den mikrolilla bullen, juicen och kaffet var helt ok.
Själva resan var lugn, knappt någon turbulens alls.

På Keflavík handlade vi lite i taxfreen innan vi gick ut. Vi hamnade i en flygande säkerhetskontroll på vägen ut som bara gick fin-fint. Liksom kollegorna i Danmark ansåg de att vi inte var något nationellt hot. Hehe. ;-)
Gummis föräldrar hämtade oss och det var hur roligt som helst att träffa dem igen. Vi körde först till Hafnarfjörður och sen Akranes. Efter besök och kaffe på båda ställena körde vi norrut. Jag skulle ha haft med mig en digital systemkamera!!! Det var så mycket att fotografera. Jag vill göra ett fotoknäck på Ísland.

Vi packade upp och bäddade sängen. Sen blev det lite mat innan det var dags att börja festa. Den här helgen är den stora festarhelgen på Ísland: Verslunnarmannahelgin.
På väg till Drengur, hämtade vi upp Ari, som också hade tagit sig hit. Superkul att träffa dem båda igen + några nya ansikten. Kul folk och kul förfest. Jag drack mig lullig på Southern Comfort och Sprite. Gummi på öl.
Ner till stan vid tolv, men festen höll på att dö ut vid den tiden. Gick runt lite i centrum innan vi tog en taxi hem. Vi var så trötta eftersom vi vid det laget varit vakna i dryga 24 timmar. Gäsp. Hehe.

Nu är klockan halv tolv, isländsk tid, och jag sitter här. Gick upp för en dryg halvtimme sen och Gummi sover fortfarande. Vad skönt att kunna sova ut så här. Nu blir det Formel1 - Ungerns Grand Prix.

På återhörande!
Bæjó.

Inga kommentarer: