torsdag, december 29, 2005

Julen 2005

Mycket bra och mysig jul! Kom hem sent igår kväll efter en veckas frosseri i julgodis, mat och underbart sällskap.
Gummi kom på lillejulafton och vi firade först hemma hos pappa på kvällen. Vi fick en fin matberedare av dem i julklapp. Gummi fick lite kläder och sprit, och jag fick en Hälge-bok (av pappa), en badrock (av pappa och Gunilla), presentkort på H&M (av farmor), en keramisk plattång (av Faster Ingrid och Wolfgang), en flaska tequila (röd)(av Pelle), en bok med recept (av Anton och Minna), en bok med roliga citat om pinsamma föräldrar (av Gunilla, min kusin), en yogamatta (av Fredrik och Andréas). Gunilla hade stekt två gäss som vi åt på kvällen. Vi fick sen en gudomligt god, hemmagjord daimglass... Mmmm... Andréas och Fredrik kom också, med sina respektive, Johanna och Elin.

Dagen innan hade jag, mamma och Ann-Margreth varit hemma hos Tobbe och Maria i Landskrona. De hade en jättefin lägenhet, med både balkong (söderläge) och badkar. Jag fick av Tobbe, ett kroppsvårdsset från BodyShop och ett Alfapet-spel. Weee... Nu har vi många spel som vi kan spela! :)

På julafton körde vi ut till Fuglie vid tre-tiden. Körde inom Hammarlöv, till Pelillas föräldrar, och fick julklapp. En fin Snobben-spegel som jag bara ska hitta ett bra ställe till! :)
Vi tände ett ljus på morfars grav innan vi, lite senare, begav oss ner till gården (till mormor och Ove). Faster Ebba hade kommit en liten stund tidigare så vi var åter 6 personer runt bordet.
Maten var kokt saltlånga, som vanligt, med potatis och sås. Risgrynsgröt till efterrätt och lite blandat till förrätt (sillsallad, något jag inte kan stava till, bröd etc.). Jag fick "Bridget Jones"-filmerna + extramaterial av Gummi :*, två böcker om Skånes historia av mamma och Ann-Margreth, en vattenkaraff av mamma, smink och lite smått och gott av mormor, pengar av mormor, ove och Faster Ebba, en jättebra väska av mamma och Ann-Margreth, en fleecefäll av Gummis syster och familj, två fina prydnadsänglar av Gummis föräldrar, två par strumpor av Sotis, och så lite till, som jag antagligen glömt bort för ögonblicket. Gummi fick kläder av mamma och Ann-Margreth, en låda choklad av Faster Ebba, mormor hade köpt en ostbricka till honom och av mig fick han en bok om Porsche och en DVD-film med "Strákarnir". :)
Vi fick tillsammans, Gummis föräldrars bröllopsfoto.
En mycket trevlig kväll med god mat, gott sällskap, men räligt väder.

På juldagen gick jag upp kl 6. Jag sjöng, med en del av kören, på julottan i Bodarps kyrka, 7.30. Mycket mysigt och stämningsfullt var det. Det var absolut värt att stiga upp så tidigt.
Vi åt middag på gården, där vi fick gås, grüner klösse, sås och brunkål. Till efterrätt kunde man välja mellan risgrynsgröt och ris a la malta.
Kom hem senare på eftermiddagen med fler böcker. Har lånat hur många böcker som helst nu som jag ska använda till mitt examensarbete.

På annandagen fick vi sovmorgon. Vi körde in till Malmö vid fyratiden för att äta middag hemma hos Nanna och Bubbe - dvs. det årliga julklappsbytet. Fick god mat, den första omgången "äkta" svensk julmat. Mmm..
. Vi spelade lite spel innan Anna kom. Jösses vad hon har gått ner i vikt! :) Jag är så stolt över dig, Anna!
Jag fick en fin bok om choklad av Nanna och Bubbe. Under kvällen kom mycket snö och det var vitt ute när vi körde hem.
Igår städade vi halva dagen innan Kate, Allen, Eleanor och Neave kom. Vi stannade en stund och pratade med dem, innan vi begav oss. Oj, vad det hade börjat blåsa och fyka då. Det var dåligt väglag upp till Helsingborg, men efter det så var vägarna som vanligt. Idag ringde jag hem och fick reda på att de var ordentligt insnöade. Trist att inte kunna köra runt med gästerna, men engelsmännen är absolut inte vana vid snö, så vädret är ju perfekt. :)

Så, detta är världens längsta blogg. Ska bara tillägga att jag har beställt lite kläder på H&M, ett par cityshorts (dessa, fast svarta), en indigoblå cardigan, en vit blus med mönster framtill och ett vitt linne. Ska bli kul att köpa lite kläder! :)
Har jobbat 12-18 idag, vilket var hur roligt som helst. Sålde många skor, både rea och "vanliga". Har packat upp det mesta också. Det är lite kvar, men det tar vi imorgon.
Nu ska jag sova.

Vi hörs!

Bæjó!

Inga kommentarer: