fredag, november 11, 2005

The accomplished lady

Insnöad som jag är på Jane Austen, så kom jag att fundera över den fulländade damen igår och idag. Min slutledning var att om jag hade levat för ungefär 180 år sedan så skulle jag ha ansetts vara en någorlunda fulländad dam (åtminstonde efter vad Jane Austen beskriver genom sina karaktärers repliker i "Pride and Prejudice"). Jag kan rida, jag kan sy och brodera (hjälpligt), jag läser böcker, jag kan skriver brev väl, jag spelar piano och sjunger, jag kan föra mig och konversera. Men... Och detta är inget litet "Men"... Jag lever på 2000-talet, inte 1820-talet! ;-) Hehehehe...
Det krävs mycket mer i dagens samhälle. Förutom att vara väluppfostrad ska man även har en åtråvärd utbildning (antingen om man håller på att utbilda sig, eller är färdig). Man ska ha arbetslivserfarenhet, ha utlandsvistelser i bagaget, kunna tala ett par språk, ha hjärna, se vacker och välvårdad ut, etc. etc. Listan kan göras lång, mycket lång, och mycket jag nyss beskrivit passar även in på dagens män.
Någon som har en tidsmaskin? ;-)

Nåja, när jag väl kom till skolan så var jag fullkomligt nöjd med mitt liv där min enda uppgift inte är att gifta mig och få barn och sen fine! Det finns lite mer att göra nuförtiden, men... En eller två dagar på 1820-talet hade inte varit helt fel.

Seminariet gick bra. Vi pratade ihop oss inom gruppen och gjorde en sjutusan till presentation... Trots att klockan bara var 8.15! ;-) Jag var löjligt morgonpigg dessutom och halv elva stack jag iväg till träningen. Vi hade en extrainsatt instruktör idag från Falköping, Jill, och hon hade en kombinerad "Step-Up/Styrka", ett pass som var jättekul och givande. Tror aldrig att jag svettats så mycket som idag. Det rann av mig! :)
Sen har jag inte gjort mycket mer idag. Har fixat julklappar till en person till. "Det tar sig, sa mordbrännaren"...

Nu ska jag slappa vidare. Lördag imorgon!

Vi hörs!

Bæjó!

Inga kommentarer: