måndag, juni 06, 2005

första dagen på jobbet

och det gick hur bra som helst! kom dit cirka fem i åtta och slog mig ned på en bänk tillsammans med fyra-fem ungdomar i typ 14-årsåldern som också skulle jobba där. björn kom tio minuter senare och kallade mig över till honom. de andra ungdomarna sattes på trädgårdsarbete och annat sånt. han förklarade för mig att det var absolut inte sånt jag skulle göra.
jag blev introducerad för ett par ungdomar i min ålder och jag skulle gå med dem den här veckan. tjejen som jag arbetade med idag heter ina, hon har precis tagit studenten och var jättesnäll.
vi började arbetsdagen med att torka av stolarna och borden i entrén. efteråt blev det kaffepaus. björn kom och hämtade mig efter pausen och vi körde ner i bæ (stan) för att fixa med mitt isländska personnummer. damen på stadskontoret var inte överlycklig eftersom han valt att anställa mig och inte någon arbetslös student från kommunen eller någon från nordjobb och de kärvar extra mycket pga det. bullshit! fick göra en massa onödigt som egentligen inte behöver göras eftersom jag är nordisk medborgare...
vid tolv-halv ett så kom vi tillbaka till badhuset och vi åt alla lunch tillsammans. efter lunch pustade jag och ina kaklet och skrubbade golvet kring inomhusbassängen och tvättade sen fönsterna utvändigt. de har en ankdamm utanför, så vi fick tampas med ankor och ankskit... hehehe... det var inte så dramatiskt som det låter, ankorna var för rädda för att våga visa sig nära oss... hehehe...
efteråt så blev det kafferast igen innan vi hjälpte två andra ungdomar att tvätta och torka solstolar. klockan slog fyra och alla begav sig hem. hilmar (gummis far) hämtade mig på vägen hem och nu är jag bara så trött att jag längtar efter att sova. gummi jobbar ikväll, men ska börja samtidigt som mig imorgon. vi får i alla fall sällskap upp ur sängen... ;-)
somnade inte förrän 2.30 i natt eftersom jag var nervös pga jobbet, men alla har varit hur snälla som helst mot mig och jag har lyckats göra mig förstådd, på isländska, engelska och danska... men men... nu ska jag snart sova! godnatt folket!

bæjó!

1 kommentar:

Jóna sa...

Hmm..Hanna's söster heter Ina. bor i Akureyri och har presic tagit studenten. Kanske var det hun:)