tisdag, september 01, 2009

Samos, Grekland

Hej! Nu kommer den utlovade reseberättelsen om vår bröllopsresa till den grekiska ön Samos. Tänker ställa upp det dagvis. Sammanlagt kan man säga följande: 31 grader, sol, varmt i havet och svalare i poolen. God mat i stora mängder, glass och efterrätter likaså. En helt underbar och slapp semester med nyladdade batterier.

Söndag 23/8: Fick en timmes sömn innan taxin hämtade oss kl två på natten. Slapp vänta länge på Kastrup och var incheckade tjugo i fyra. För att fördriva tiden spelade vi Skip-Bo och köpte lite dricka i väntan på att få gå ombord flyget. Själva flygresan gick bra men landningen var fruktansvärd. Flög längs en dal och gjorde en skarp högersväng strax innan landningsbanan, tillsammans med kraftiga sidovindar så var jag glad att landa utan problem. Transfern var rolig med en busschaufför som pratade oavbrutet. Hotellet var fint, vi gick ner till stan och åt, sen låg vi vid poolen och solade och badade.

Måndag 24/8: Sängen på hotellrummet var mjuk, till skillnad från förra året i Parga. Vi sov båda supergott. Efter hotellfrukosten gick vi ner till Gangou beach och solade och badade ett par timmar innan det blev en tur till stan. Kul att se stan full av människor. Gick runt i butikerna och tittade vad vi skulle köpa senare i veckan. Efter lunch gick vi hem till hotellet och tog en fika. Tog det lugnt innan middagen och spelade Skip-Bo (igen).

Tisdag 25/8: Den här dagens höjdpunkt var ett besök på Samos arkeologiska museum som låg i två byggnader. En med bara statyer och en med en blandning av keramik, statyetter, prydnadssaker och mycket, mycket mer. Efter museibesöket hittade vi en supermarket precis bakom sen tog vi en tur längs ett par bakgator för att se vad som fanns att hitta där. Inte så mycket, visade det sig. Hade läst ut min bok, så det blev en tur till bokhandeln för att köpa en ny bok. Spenderade eftermiddagen i varsin solstol vid hotelpoolen, sen blev det middag och en lugn kväll.

Onsdag 26/8: Gick tidigt ner till stan, kollade mailen på ett internetcafé, åt lunch och köpte en liten present. Tog oss hemåt ganska tidigt och spenderade resten av dagen vid hotelpoolen. Sen: middag och Skip-Bo.

Torsdag 27/8: Dagen började med ett par timmars slappande på Gangou Beach. Gick sen hem till hotellet igen där vi åt lunch, badade och solade. Läste mycket och tog det lugnt eftersom jag hade ont i mitt knä och i min höft.

Fredag 28/8: Detta var turistdagen med stort T. Vi hade avsatt fredagen för att shoppa presenter och andra saker. Eftersom jag lyckats läsa ut boken jag köpte på tisdagen så fick jag köpa ännu en bok. Åt lunch och tog en färskpressad apelsinjuice till efterrätt. Gick sen hem och tog det lugnt vid hotellpoolen. Spelade spel och vilade innan vi åter gick ner till stan för att äta middag.

Lördag 29/8: Sista besöket på Gangou Beach, och vi passade verkligen på att bada och sola så mycket som möjligt. Efter ett par timmar gick vi hem igen, åt lunch och spenderade ett par timmar till i solen vid hotellpoolen. Läste och skrev en del innan vi gav upp och gick inomhus, duschade och började packa. Sista middagen och så tidigt i säng.

Söndag 30/8: Upp tidigt. Vi blev hämtade av en taxi och åkte tillsammans med ett danskt par till flygplatsen, vilket var tur. Vi var nästan först i incheckningskön och slapp trängas med alla andra som hade fått åka med transferbussar. Nice. Flygresan var trevlig, förutom ett par danska ungar bakom oss som skulle prata hela tiden. Bagaget kom snabbt och sen fick vi stå ut med ett par störiga ungar till på tåget hem.

Bilder hittar ni här.


Tack för att ni orkat läsa ända hit. :) Nu ska jag snart jobba, på min födelsedag! Jag blir 26 år idag! Grattis till mig! :)

Bæjó!

Inga kommentarer: