torsdag, juli 24, 2008

Frun väljer hunden, mannen går ut med den..?

... Satt i morse på bussen och funderade på en liten sak. Varje morgon, ungefär vid Willy´s, ser jag alltid en äldre man (65+) som är ute och går med en liten golvmoppsliknande hund, där det enda som saknas är en liten söt rosett i pälsen. Han ser lika bedrövad och pinsamt berörd ut varje morgon. 

Det är inte första gången jag ser detta fenomen. Ibland är det en liten pudel, en så kallad "Fifi" i min värld, eller någon annan, mindre modell typiska för äldre damer. Varför är det alltid maken som får ta morgonpromenaden (eller andra promenader under dagens lopp, för den delen)? Är det så att frun bestämmer hundrasen och sen tvingar ut mannen, medan hon själv ligger kvar i sängen och dåsar?
Finns inte hundarna, modell större, med i urvalet? Det hade varit spännande att fråga en utschasad man om hur det gick till när de blev "med hund". Ville han hellre ha en labrador, en schäfer, eller var det pudeln som var förstavalet? 

Nä, ska fortsätta leta TT-material till mina sidor. Har en hel del redan på plats, men allt har inte kommit än. 

Vi hörs!

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, det där har jag faktiskt också tänkt på. På vår gård bor det en familj som har en mops eller nåt liknande och tonårssonen ser lite skamsen ut när han är ute och går med den ;)