tisdag, juni 17, 2008

Grekland

Då är vi tillbaka i Sverige igen efter en veckas underbar semester i Parga på västkusten i Grekland. Vi åkte med Apollo resebyrå och bodde på lägenhetshotellet Byzantion, som ligger vid Valtos Beach, strax utanför det lilla samhället Parga. Veckan har varit helt underbar med sol och temperaturer upp mot 30° varje dag (förutom ett åskoväder på fredagen). Har badat mycket, både i havet och i poolen. Kroppen har fått en fin, ljusbrun färg och vi har även fått med oss ett par myggbett hem. Jag har lagt ut ett flertal bilder här.

Med på resan från Köpenhamn, förutom jag och Gummi, var pappa, Gunilla, Andréas, Johanna, Paula, Niclas, Mirja, Erik, Neo, Christel och Göran. Oanna, Håkan, Ann-Charlott och Johan anslöt från Stockholm och lite senare i veckan kom Fredrik, Bo-Håkan, Baker och Natascha. Alltså: vi var ett riktigt stort gäng när väl alla var på plats.

Här kommer en något längre redogörelse av veckan:
I måndags kväll lyfte vi från Kastrup och ankom till Parga runt midnatt, grekisk tid. Som välkomstpresent fick vi varsin Ouzo, den grekiska spriten. Hotellrummen var mycket fina, det enda negativa var sängen som starkt påminde om betong med lakan, för att citera Paula.

På tisdagsmorgonen samlades vi alla vid poolen och hotellbaren för en gemensam frukost innan vi stack ner till stranden för att mjukstarta semestern. Upplevde inte så mycket den första dagen, utan det blev mest sol och bad. Kvällen avslutades på "Tango Club", där vi åt gott och kollade på fotbollsmatchen mellan Sverige och Grekland.

I onsdags var det upp tidigt. Klockan tio åkte vi ut med båten "Captain Hook" i riktning mot öarna Antipaxos och Paxos. Under resan dit såg vi delfiner och sköldpaddor. Två av delfinerna simmade under fören. Riktigt coolt. Vårt första stopp blev ön Antipaxos, där vi fick hoppa i det korallblå vattnet från båten och simma runt i tjugo minuter. Sen åkte vi vidare till Blue Cave, som är en grotta där det blåa vattnet ger den dess blåa sken. Även här fick man hoppa i och simma lite, innan vi åkte vidare till den största staden på ön Paxos. Åt tillsammans på en taverna, gick lite längs de smala gränderna och åt glass innan vi återvände till Parga igen. Vi var så trötta att jag, Gummi och pappa stannade kvar i hotellbaren på kvällen och kollade på fotboll.

I torsdags gick jag och Gummi ut på upptäcksfärd. Vi gick upp till slottsruinen, som ligger högst på det lilla berg som ligger mellan Parga och Valtos Beach. Upp dit var det en grymt brant backe. Vi promenerade runt slottsruinerna i en dryg timme och avslutade med kall dricka på slottscaféet. Därefter gick vi nedför ett par branta trappor till Parga by. Vägen man gick längs var kantad av små butiker som sålde allt från typiska souvenirer, till läder, olivoljor, snacks och andra saker som är typiska för Parga och Grekland. På kvällen åt vi på en restaurang som hade den häftigaste utsikten jag någonsin sett. "Three Plane Trees" hette den och därifrån kunde man se hela Valtos Beach och slottet.

På fredagen hade Bo-Håkan, Fredrik, Baker och Natascha anslutit till gruppen. Jag och Gummi gick än en gång på upptäcksfärd kring slottsruinerna och ner till byn. Vi var dock inte borta så länge, eftersom stora mörka moln började torna upp sig på himlen. Hem hann vi strax innan det började regna och mullra. Själva åskvädret innehöll inte så många blixtrar, däremot mullrade det non-stop i drygt två timmar, innan det bröt upp igen och solen kom fram. Simmade och lekte i hotellets pool innan det blev middag på "Kastello". Åt en lammsouvlaki som var helt fantastisk.

Så kom då äntligen dagen som var den huvudsakliga anledningen till att vi var där: Johanna och Andréas bröllopsdag. Man hade dekorerat en plats kring slottsruinerna och vigseln där var jättemysig. De hade anlitat en professionell fotograf samt en som filmade under hela dagen. Dessutom fotograferade också de flesta av oss, så de har många bilder att välja mellan. Efter vigseln gick vi ner till restaurangen "Castello" och minglade, medan brudparet fotograferades. När de väl kom så var det dags att sätta sig till dukat bord. Vi fick hur mycket som helst att äta: Två olika snacks, sen två förrätter, sorbet och slutligen huvudrätten. Lite senare på kvällen kom även en bröllopstårta. Allt var mycket gott och underhållningen var också helt grym. Ett grekiskt band hade hyrts in som spelade grekisk musik. Mellan maten och tårtan gick jag och Gummi fram och skulle titta på en traditionell, grekisk gitarr. Det slutade med att vi sjöng två duetter och Gummi spelade ett solonummer också. Hela kvällen var lyckad och i säng kom vi vid tvåtiden.

I söndags blev det sovmorgon innan vi tog en promenad ner till byn. Badade och solade lite efteråt innan kvällen avslutades på hotellägarens familjerestaurang "Restaurang Sakis". Mycket god mat som vi alla (jag, Gummi, pappa, Gunilla, Christel och Göran) nöjda med.

Vår sista dag, i går, avslutade vi med att packa samman de sista sakerna och sätta in våra väskor i pappa och Gunillas rum (som hade hyrts en extra dag). Tog det lugnt, tittade på bilder, spelade Skip-Bo och slappade vid poolen. Vi blev hämtade klockan åtta på kvällen av en taxibuss som körde oss ner till stranden där vi klev ombord på Apollos hyrbuss. Själva incheckningen på flygplatsen gick smidigt, medan säkerhetskontrollen gick i snigeltakt. Handlade med oss lite ouzo från taxfreen innan vi slutligen åkte hemåt. I säng kom vi vid halv fyra, mycket trötta men nöjda.

I dag har vi packat upp, fört över bilder från resan och tagit det lugnt. Ann-Margreth körde hit Fred i eftermiddags och just nu ligger han på soffan och sussar sött. Han verkar vara riktigt trött efter en veckas uteliv i Fuglie.

Ska snart kolla på fotboll. I dag är det Íslands nationaldag. Stort grattis alla islänningar.