söndag, maj 24, 2009

Deutschland, Deutschland über alles...

... har jag precis lämnat bakom mig efter fyra dagars körresa ner till Greifswald. En riktigt rolig resa är till ända som inneburit extremt många skratt. Man säger att ett gott skratt förlänger livet och jag planerar att efter detta bli 120 år. ;-) Ett tips till alla blivande resenärer: kom alltid ihåg var ni ställt era bilar och var alltid hövlig till serveringspersonalen på restauranger. :D

I torsdags lämnade vi Trelleborg med morgonfärjan till Mukran där vi snabbt körde ner till Greifswald efter ett kort, men ack så väsentligt, stopp på bordershopen. Väldigt fint jugendherberge bodde vi på, men det kunde gärna ha varit färre trappor. Efter att ha packat upp så övade vi och åt sen ute. Åt en halv halv anka (Ente heter det, har jag lärt mig) med klösse, rödkål och sås. Redigt gott!

I fredags var det upp med tuppen (liksom alla andra mornar), frukost och så iväg ner till Demmin där vi åkte flodbåt ut till sjön Peene och tillbaka igen. Tillbaka på hotellet blev det sång och sen middag.

I går var det stora konsertdagen, men det började med utflykt till Usedom, där vi stannade till i en kurort och gick runt. Helt ok, men det hade nog varit bättre om det varit bättre väder, men man får hålla till godo med att det i alla fall var uppehållsväder. När vi kom hem så var det dags för ombyte och sen iväg till kyrkan i Behrenshoff. Vi blev väldigt överraskade när vi såg interiören i kyrkan: mögel, väggmålningar, fukt och kallt som attan. Själva konserten gick jättebra förutom en mindre allergichock mitt i Körans gitarrsolo. Det började kittla i halsen och sen började jag hosta. Mindre trevligt, men när det händer så händer det. Sen började ögonen klia.

Dagen i dag började med städning och packande. Körde tidigt till Rostock, där vi satt en lång stund på ett café vid torget. Såg en liten katt som försökte fånga småfåglar. Innan vi körde ombord M/S Skåne så fyllde vi bilen till bristningsgränsen med ännu mer bordershopalkohol. Varenda kvadratmillimeter utnyttjades till fullo. Och... Nu är jag hemma igen.

Jag har fört över bilder. Här är de!

Bæjó!

1 kommentar:

Emma sa...

Låter som om ni haft det mega trevligt! Tyvärr kunde man inte följa med, men jag hade det super i Göteborg och med pluggandet också ;-)

Nu hoppas jag på en mysig sommar där jag får vila upp mig mellan arbetsdagarna. Så man orkar ta tag i examensarbetet till hösten.

Hör av dig angående låtarna någon gång under sommaren och tid och sådant.

Kram Emma