måndag, oktober 15, 2007

Filosofi...

I dagens samhälle bedöms vi efter vad vi har för kläder, var vi bor och vad vi gör på fritiden. Vi bedöms också efter hur många kompisar vi har på MySpace, Facebook, Msn etc.

Jag satt och funderade på min msn-kontaktlista i går. Hur mycket kontakt har jag egentligen med de som jag pratat till och från med på msn? Vem är egentligen mina "riktiga" kompisar.
Om msn-listan motsvarat verkligheten så hade jag aldrig varit hemma. Hade suttit på fik dygnet runt, missat mycket i skolan och knappt hunnit med min sambo.

En annan sak jag kom att tänka på var att sambon har fler kompisar här i Malmö, som han umgås med IRL, än vad jag har!!! Visst jag umgås också, men oftast är de kompisar till en kompis. Hur många av mina msn-kompisar är IRL-kompisar? Inte många.

För det mesta sitter jag hemma och umgås med min sambo och katten. Ibland umgås man faktiskt utanför lägenheten... Men, inte alltför ofta. Jag tränar tre-fyra gånger i veckan och då umgås man med främlingar i en timme, för att sedan skiljas åt igen.
Visst, man kanske själv ska ta kontakten, men ibland är det jobbigt att vara den som alltid hör av sig först. Jag känner inte alltid för att vara social, men när jag väl är in the mood, så är det tyst. Har jag verkligen så få IRL-vänner?

Så, jag har beslutat mig för att göra upp med msn-listan: flytta runt kontakter och deleta sådana jag inte pratat med på år. Visst, jag kan ha fel. Det kan vara ni som känner likadant och som väntar på att höra av mig. I så fall är det jag som ska be om ursäkt.

Nå, nog med filosofi. Är ledig i dag, så det handlar om att läsa kurslitteratur, träna och veckohandla. Tar det lugnt med en lat katt i soffan och en laptop på knäet. Livet är underbart ibland.

Vi hörs.

Bæjó!

Inga kommentarer: